Direktlänk till inlägg 4 september 2008

Tråkiga nyheter

Av jenny - 4 september 2008 19:22


Röntgen visade väldigt lindrig dvs spondylos mellan två kotor samt inflammation i saccralleden (nåt som hästar brukar få).
Det är inflammationen som smärtar henne så mycket!
Enligt Sofie var det vanligast på golden och boxer. Dom flesta hundar lever med detta livet ut utan att det märks förrän det blir ett bifynd vid 11 års ålder typ och det röntgas av andra anledningar. 

Stackars Majsan. Först ville hon bita veterinären av smärta, sen ville hon inte alls vara med och sjukvårdarna fick kämpa för att sätta i henne sprutan inför röntgen. Stackars min lilla prinsessa..


Men nu vet jag att det jag misstänkt länge är sant. Något har varit fel.
Och att jag alltid alltid ska följa min känsla vad gäller mina hundar.
De senaste månaderna har vi inte ens tränat agility (tävlat två ggr för att se och det var inte positivt) och jag har mest simmat henne, med flytväst dessutom. Och det är ju det bästa för en sån här hund!
*känsla, känsla, känsla*
Följ alltid din inre känsla...


Har ju pågått en del diskussioner på bloggar vad gäller rehab och överflödigt veterinärbesökande. Ja en del kanske är hypokondriska men vill sina hundar väl och är det inte det det handlar om egentligen?
Att vi vill våra bästa vänner väl? 

Är jag villig att betala är väl det min ensak?
Jag tycker snarare att man UNDERSKATTAR sjukgymnasternas verkan för hundens hälsa. Man skulle kunna förebygga SÅ mycket om man tog en check på hunden varje år.
Skulle kunna skriva hur mycket sm helst här men jag stannar här. Bäst för mig ;-)


Huruvida majsan har någon framtid som agilityhund är ovisst. Nästa vecka vet jag mer. Helt ärligt så skiter jag faktiskt i det.
Det enda jag har i min skalle just nu är att hon inte ska ha ont. Förmodligen kommer hon få gå på rehab och äta smärtstillande en längre period. Sen får vi se.


Oavsett vad så känns det som en tung sten fallit från mitt bröst..



 
 
Anette

Anette

4 september 2008 20:09

Stackars Maja!
Men det är ju skönt att veta iaf, håller tummarna för att det går bra!

http://hundar.kottyway.se

 
Mija

Mija

4 september 2008 23:31

Överflödigt veterinärbesökande kostar försäkringspengar men att kolla upp sin hund som inte är "sig själv" är ju knappast överflödigt. Som du säger känner man ju ofta på sig när det inte är ok och det gäller att lita på den känslan. Det viktiga är tycker jag att veterinärer ställer diagnoser och massageteraputer masserar liksom...

Vad gäller själva diagnosen så håller jag med Anette. Det är skönt att veta vad det är, vi håller tummar och tassar, och... det är ju liksom inte något som gör att hon är körd som tävlingshund. När inflammationen har lagt sig kommer allt lösa sig tror optimistiska jag. ;-)

Framför allt är det ju jätteskönt att veta vad det handlar om så du kan hjälpa henne på bästa möjliga sätt. Även om jag tycker det är vidrigt trist med rehab så är det ju inget som är så himlans jobbigt som att inte veta. =(

http://www.agilitybiten.se

 
Ingen bild

jenny

5 september 2008 08:57

Mija- Håller med om att det viktigaste är att var och en gör det som ska. dvs vet ställer diagnoser och massörer masserar etc. Alla behöver inte leka i samma leklåda...
Dock tycker jag inte man måste vänta tills man ser en konstig hund för att finna anledning att ta en check hos sjukgymnasten om man är aktiv med sin hund.
Med våra raser som gärna är överviga, elastiska, hoppiga och allmänt överalltiga kombinerat med fartighet så tycker jag det är nog anledning att göra en check lite då och då.(den begynnande spondylosen berodde på övervighet) Speciellt som viljan att vara aktiv tenderar att vara större än att visa smärta så..titta bara på oss människor. Hur många finns det inte med "tredje gradens" fysiska smärtor som om dom la tid på sig själva kanske inte hade behövt utveckla sig till så stora saker som kroniska sjukdomar, överbelastning, fibro etc. Snacka om att man missat att fånga upp dessa människor som tyvärr ofta är av samma kategori. Resultatet är ju ofta längre sjukskrivningar och vips är dom en belastning för samhället..speciellt när man byter regering. *kunde inte låta bli hehe*
Det jag vill komma till är att det borde vara billigare för försäkringsbolagen att arbeta förebyggande? jag vet inte..
Bra att du är optimistisk. Själv väntar jag till nästa vecka:-)

Tack för hållna tummar och tassar. Det är skööön att veta felet!

 
Mija

Mija

5 september 2008 11:33

Absolut bättre att förebygga. Och "friskvårdskontroll" hos sjukgymnasten är naturligtvis också bara bra (läste du min blogg om att Stefan kommer få stöd av försäkringsbolagen för detta?)! Men en del tycker att man ska göra en check varje månad... och DET tycker inte jag är rimligt. Faktiskt.

Det går säkert bra med Maja! Jag känner det på mig.

http://www.agilitybiten.se

 
Liza

Liza

11 september 2008 16:04

Hua, I've been there med Fillefjompen och det är då verkligen inte roligt att ha en sjuk och skadad vovve.

Men för att ljusa upp din tillvaro lite så kan jag meddela att efter regn kommer solsken. I Felix fall så blev det en piggare hund med finare päls och mer liv i ögonen. Som pricken över i kom vi tillbaka till agilityn (vilket egentligen inte alls var viktigt i sammanhanget) och är nu ännu bättre än förr.

Jag tror och hoppas och håller tummarna för att Maja ska bli bättre.

kram

http://tottefelixsune.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny - 16 september 2009 14:18

Test test

Av jenny - 16 oktober 2008 12:51

http://www.blogtown.se/blog.php?id=jennysblogg    

Av jenny - 5 oktober 2008 21:33

Vänligen skåda SKODA min egna fina lilla Felicia!     Är såååå glad och jag hoppas vi kommer rulla många många mil tillsammans:-)     Stort Grattis till Sven och med fine Roy som idag blev Svenska mästare i Fårvallning 2008. Härligt!   Nu ska jag so...

Av jenny - 5 oktober 2008 16:15

Sven och roy ligger just nu i ledningen med två hundar kvar att tävla!   Hoppas hoppas!!!!!!!!!!!!!!!!   :-)  ...

Av jenny - 2 oktober 2008 12:39

Eftersom jag bestämde mig igår för att sluta vara sjuk och sluta äta starka smärtstillande så gick jag upp tidigt idag och åkte och tittade på en bil;-)   En Skoda felicia, 1,6-99. Fin motor och den hade varit ett kap om inte något orsakat att dörrar...

Ovido - Quiz & Flashcards