Alla inlägg under mars 2008

Av jenny - 30 mars 2008 21:46


Vilken härlig och underbar dag vi haft idag. Önskar jag kunde visa hur vacker naturen var i norrtälje ...grön mossa, fuktig mark och bara skog......och en strååålande sol!

Hundarna röjde och fick även köra lite upplet.

Musen älskar tervarna och de fyra har verkligen bildat sin egna lilla flock:-)

Nu är flocken 5 (!) men det får Jess blogga själv om....


Jobbar natt nu och sitter och kvällssuddar lite på bloggen. Är helt slut efter en väldigt hektisk helg!


Veckan består av lite jobb, mycket hund och förhoppningsvis ett godkänt teoriprov......


Gonattis/Jenny




Av jenny - 27 mars 2008 20:51

Av jenny - 25 mars 2008 20:57

Gah! Köpte ekologiskt färskfoder idag ;-)


Minsan tyckte det var ganska gott. Slängde sig väl inte direkt ner i skålen men ner gick det!! Så idag har jag, hittills, fått i henne 500 gram vilket är gränsen för en valp. Hon bör få 650 gram för att gå upp i vikt men det tror jag hon gör ändå..*hoppas*


Anneli: köpte både vom och kyckling..du har så rätt! Dom kan tydligen må bra av färskfoder- åt båda hållen- både för upp och ner viktgång:-)


Nästa vecka börjar vallkursen och snart kommer fåren också och då vill man ha en mus som äter ordentligt!


Tänk om Majsan kunde gilla det också..vad bra. Hon rynkade näsan och gick och la sig......rå mat är inget för en drottning!

 


/Jenny



Av jenny - 23 mars 2008 00:16

Någon som provat deras färskfoder?

Av jenny - 22 mars 2008 22:55

Jahapp så var det dags för ännu en roadtrip för att titta på valpar. Denna gången var det Jessicas tur!


Resan var inte helt okomplicerad..bara att komma ut från täby tog nog en timme. Bilar hade krockat vid varje hörn- typ. Det var tvärstopp på E18. Typiskt. Men vi kom igenom och efter visning och prmenad vid vår fårhage/fårmarken  fortsatte vår färd mot Hexen house Kennel.


Jessica har ju sagt att tervvalpar är det sötaste som finns och varje gång har jag haft vädligt dålig hörsel ;-) för naturligtvis är bcvalpar finast!
Men herreminjesus vad fina dom är!!! Blev så tagen av dom fina valparna att jag erkände (!) att dom faktiskt var sötare än bcvalpar...och helt vilda! Totalt orädda för allt kändes det som. Stabila och framåt!

Som en korsning av brunbjörn och piraya! Hela kullen verkade jämn förutom en som utmärkte sig lite extra i form av "jag är vaken na na na na na alla andra sover men jag är vaken-jävulskap" *asg* Naturligtvis var det den valp Jess verkade vilja ha redan från inträdet i valphagen. Dom fann varandra DIREKT! Coolt!


Mamman till valparna var en mysig, kelig, söt tjej som även såg fin ut i kroppen. Kan ingenting om sånt men fick mig en intressant lektion i vinklar:-)av uppfödaren. *frågvis* Tervar kan vara så raka i fram annars. Och ska man köra agility så är det ju ett plus ur framförallt skadehänsyn att faktiskt leta efter en bra vinklad hund.
Pappan hälsade jag bara kort på och han såg stabil och ståtlig ut.


I deras hundflock fanns även en söt liten Pyssel (dvärgpinscher) som blev polare med Musen :-) ...Musen blev i övrigt även väldigt polare med barnen i huset som gärna velat behålla henne. Hon hängde i deras sovrum och jag fann henne så rart liggandes i deras säng och smaskandes kakor ;-)
Kennelmamma Åsa försökte sig på ett byte...ett stycke mellanpudel och en tygbädd med tak,  i utbyte mot lilla minimusen ;-) Erbjudandet godtogs inte!!! Hi hi...


Sen hade dom en så häftig Berger de Picard (tror jag dom kallas)- Aragorn hette den. WOW!
Såg ut som en megablandning från Spanien typ. Jag har sett en liknande förut och beundrat den men trott det var en blandras. Icke!
Pälsen var som en getpäls..lite fet sådär. Jag är ju lite fascinerad av raser som finns i så små antal här hemma. Träffade bla sveriges första Perro de Presa på den tiden jag var intresserad av andra typer av hundar ;-). Även Sveriges första Tosa Inu...det är lite spännande...*nördvarning*


I varje fall så är jag övertygad om att Jess kommer få en kanonvalp och en kanonuppfödare! Hade jag inte reagerat nåt på tervpälsen och ännu värre nu när jag är inne i en hemsk allergiperiod, så hade jag övervägt att ta med mig en hem jag med;-)


Hoppas jag får pilla lite på Jessicas valp..hehe.Tog massor med bilder som kommer så fort jag kan ladda ner dom. Saknar drivrutiner för det här hemma.


Förresten är det så roligt när Puff är hemma för hon är bäst!


/Jenny 






Av jenny - 22 mars 2008 22:36

Starka viljor


Majsan har inte haft det lätt sedan Musen kom hem. Plötsligt är hon inte 150% i centrum och behandlad som den lilla prinsessa hon är. Den närmsta tiden har hon förvandlat sig själv till en dryg drottningmartyr....älskad men komplicerad och med en vilja av stål!

Hur jag än vridit och vänt på det har hon hamnat i kläm- tycker hon!
Valpar tar TID. BEHÖVER tid för att bli bra..något som majsar inte förstår. Hon är en hund. Om än väldigt drottninglik;-) och tycker att världen kretsar och SKA alltid kretsa kring henne. Något hon tydligt visat genom diverse olydigheter och trots gentemot mig...allt för att jag ska SE henne!


Idag hade vi vår sista fight om vem som ska göra vad, när, och inte!


Matte fick NOG!


Klev in genom hallen och satte mig vid bordet och tänkte att nä, det här funkar inte längre.  Jag vägrar att ha en sån här relation. Där vi hela tiden tjafsar om något. Majsan tycker faktiskt om sin lillasyster men det är nåt som är fel. När jag tränar med dom i omgångar blir det tjafs, när vi är ute tillsammans och promenerar blir det tjafs ibland, beroende på om jag orkar ta tjafset eller struntar i det. ..Majsan gillar helt enkelt inte att Musen stjäl hennes tid från mig.
Hmm..Så det handlar om tid
tänkte jag där i stolen.

Fasiken vad korkad jag är. Majsan behöver riktig egen tid med bara MIG.
Inte egen tid som i att, hon får träna med mig ensam med Musen på andra sidan grinden, utan egen tid -HELt utan- den där löjliga fjompen;-)


Så i em drog jag med mig henne ut (medans musen sov) och vi körde ett UNDERBART agilitypass! Bara vi två...inget tjafs, inget trots bara ren skär vilja! MIN UNDERBARA MAJSAN är tillbaka!

Det var liksom det som behövdes. Att får vara ENSAM med sin matte.

Hon såg såååå lycklig ut.  


Var det så enkelt liksom? 


/Jenny 




Av jenny - 19 mars 2008 23:48

Kände mig så sjuk/influensig idag att det blev en mindre promenad och lite träning istället för den vanliga skogsturen. Orkade knappt röra kroppen..


Mini blir SÅ trött av agility och det är ju gulligt ;-)


Höll på garva ihjäl mig när hon efter ett par lyckade vinkelförsök över markbommen började backa upp och välta konen på tre ben...typ nä nu vette sjutton vad det var jag skulle göra så jag backar väl upp på hindret...*hihi* det blev väl för svårt så då tog hon nåt hon kunde...*ler*

Sen backade hon upp på hemmabalansbrädan på ett bakben (!)..det såg hysteriskt kul ut! Hon är påhittig den hunden...man får tänka på vad man förstärkt innan...hon har ju ingen stor repertoar så hon kör det lilla hon kan liksom:-)


Majsan fick också vara med på ett litet hörn men pga gamla smällskadan så tar vi det lugnt. Hon får underhållsmotion och hjärngympa.


Mindre kul var att jag försökte mig på teoriprovet och fick samma poäng som förra gången dvs. underkänt med 3 poäng. DRYGT!

Ok lite febrig och det tog extremt lång tid den här gången. Lite vimsig...


På återseende! Gonatt...




Av jenny - 17 mars 2008 20:42


Majsan har sällan fästingar. Funkar så bra med fästinghalsband på henne- underbart! Tror jag plockade 2 st förra året eller nåt.

Varje gång hon haft en har jag märkt att hon blir lite konstig..typ trött.
Så nu när jag gosade lite med Musen så upptäckte jag ...en fästing!
Tyckte väl att hon varit så..lugnt idag och igår ;-).....sömnig.


Hon fick lukta på den och såg så förvånad ut. Gullet min... 


Ovido - Quiz & Flashcards