Alla inlägg under november 2007

Av jenny - 30 november 2007 18:31


Hej hopp!


Igår var vi åhörare på en endagskurs för Karin Söderberg. Tack Meta- det var guld värt!
Förhandsinfot sa att hon var jättebra och med facit i hand gillade jag henne STARKT! Mycket bra tänk och ERFAREN på BÅDE hundträning och vallträning.

Karin uppfyllde alla mina förväntningar och lite till..
Ägnade lika mycket tid åt alla och hade både bra och dåliga saker att säga. Det gillar jag. Man ska växa lite som person när man går kurs.


Vad tar jag med mig hem (har inte renskrivit mina anteckningar än)

  • Vallning är typ jättekul oavsett att det regnar hela dagen
  • Fått massor med grundträningstips som jag verkligen behövde- nu maler det där inne på saker man kan träna utan får. Torrhandla..hihi
  • Förståelse för kombinationen tävlingslydnad och vallning, vad man kan tänka på. 
  •  Man behöver köpa får snart.Kanske till våren.. Någon som vill dela ansvar med mig?
  • Man behöver inte piska hunden till lydnad för resultat
  • Man lär sig massor av att gå som åhörare...
  • Vikten av att faktiskt träna på det man är dålig på/har sämre naturligt. Ingen hund är perfekt från grunden..
  • instruktören hade en halvsyster till Mini och jag fick lite goda råd ;-)


Lille fjant då? Jo hon var duktig måste jag säga.

Hon smälte in så fint med dom andra hundarna. Duktig på hundspråk och kommer aldrig i konflikt med någon. Metas uppfödning- en 11 månaders hane- agerade i  lekfarbror i flera----timmar efteråt. Härlig hund!
Lillan fick även träffa fåren utanför fållan. Stundtals tände hon och intog vallhundspose men sen sa det oj vad det luktade gott här då och åt lite bajs ;-) Den här gången var dom intressanta när dom rörde sig mest.
 

Någon som vill åka till skinskatteberg *ler


När vi satt och fikade fick hon ibland ligga i min famn och bara slappa. Det fungerade jättebra. Då var det 7-8 hundar till i samma rum..min träning har givit god effekt. För mig är det a och o att en hund som har hög aktivitetsnivå har en väl fungerande av och på. Samt att det är JAG som styr den..Upplever ibland att en del är så rädda för passivitet då det kan förstöra hundens aktivitetsnivå och vilja att arbeta eller liknande?).

För mig är det tvärtom. Den negativa stressen som kan komma om min hund inte vet sin av och på är inte önskvärd. Den kommer förmodligen sällan prestera 100 % när jag vill eftersom den får lite chans att vila hjärnan.
Den är ju alltid på. ÄR lampan tänd hela tiden tar ju den slut tillslut eller hur?! Jag talar om kvalité och kvantitet på aktivitet. En ras som normalt har hög aktivitetsnivå naturligt tror jag man ska grunda med mycket träning med fokus på koncentration (tex vara fokuserad fast man är igång och är på hög aktivitetsnivå/dumstress och klokstress), stabilitet och samarbetsvilja.

Har man en ras som är svårmotiverad eller träg talar vi om andra saker naturligtvis..

Flum flum flum...;-) you know me!


Nu håller jag på dör av hunger så jag skriver mer senare.  



 Kram kram

Jenn 


Av jenny - 27 november 2007 10:05


Funderingar kring kontaktfältsbeteende

För ett tag sen såg jag Ali Roukas Canovas dvd om running contacts.
Filmen var bra upplagd men många delar känns som att ja det där kunde man kanske förenklat såhär etc.

Det hon börjar med är att låta valpen springa på balansbrädan som ligger på marken. Diagonalt och bara rakt över. Hela tiden i rörelse och inga stopp. Valpen ska känna när den har tassarna på brädan och inte.
Hon lockar valpen mycket kan man säga. Jag testade det jämfört med att göra det "the thinkative way". Valpen fattade mycket fortare om jag lock och lurade. Då kan valpen frivilligt sitt, ligga och nosdutt och var vid det tillfället 14 veckor om jag inte minns fel. Det känns som att jag i det läget skulle överkomplicerat det hela pga hennes lilla ålder. Några lär tycka tvärtom men jag valde att inte lägga energi på den delen. Vill inte fastna.

Ok so far so good!

Sen satte jag en skål framför min bräda och höll i henne eftersom hon inte kan stanna kvar ännu. Hon sprang rakt på och tog den. Poängen här är att ha den en bra bit framför brädan så att farten på brädan blir jämn. Målet är att hon inte ska sakta ner bara för att vi kommer till slutet.


Mitt nästa steg är att jobba vidare med ovanstående ett bra tag. Skicka henne från olika positioner, låta henne SÖKA vägen till början av brädan och belöna för korrekt insprång på brädan. I det här läget är de bra att brädan inte är speciellt lång. Större chans för bättre flyt.

Allt eftersom tänkte jag lägga till en bit på brädan.


När hon vet var brädan börjar och satsar lika över hela. Ja då kommer nästa steg.

Det ska jag berätta sen:-) Måste kolla på filmen igen för jag kommer inte ihåg. Inspiration gav den trots att jag inte tänker göra likadant. Man får blanda lite av det gottigste från ett ställe til det andra.

Det jävliga om man får svära lite är att hon lär ha utvecklat den här metoden och stegen på ett visst sätt pga något...eller kanske är det bara att hon komplicerar det. Kanske blir det lika bra om man hoppar vissa steg?
Skitsvårt. Sen använder hon sig av bågar, targetbräda och typ minihinder över balansen för rätt landning i slutet.
Running contacts är svårt. Som attan.

Men oj vilka snygga kontaktfält hon har....tittar man på dom känns det allt värt all den tid det förmodligen kommer ta. Och bäst av allt. Om vi inte får till det eller att jag lägger tid på annat istället i ett senare stadie så har jag förhoppningsvis skapat en bra grund för fart på balanshinder.
Tycker tvärtom det flesta - att två på två av inte är så värst svårt att lära in. Men det är klart, alla har ju inte en superSNORP som jag..
Snarare är det det här med viktskiftet som är komplicerat. Gillar inte den där stöten hunden får på framknät varje gång den ska stoppa kombinerat med hög fart.
Nosduttar i kontaktfält borde vara optimalt ergonomiskt men jag ser ett litet problem med det.
Om hunden ska utföra ett beteende dvs dutta tills den får släpp och alltid ha huvudet nedåt vilket det automatiskt blir i en nosdutt för att få rätt viktskifte. Annars duttar ju hunden med hakan. Visst, hundar har vidare synbredd än vi men på nåt sätt känns det svårt att kunna visa hunden vägen om det kanske är en svårighet previs efter ett a-hinder tex. Den har ju huvudet ner i marken. Kanske behöver jag vara före och framför hunden? Då är jag ju inte inom synfältet för den delen är i marken...detta är en av frågorna jag ska ha med mig till kursen vi ska gå i vinter. Instruktören har fått till grymma duttar och jag hoppas hon har ett bra svar för jag ser ju poängen med duttarna. Det aktiva beteendet kombinerat med fördelarna rent "ergonomiskt" :-)

Så har jag förstått det varje fall.


(Tillägg är att hon först av allt innan hon ens fick träffa brädan, var att få balansera på en skateboard. Tycker det är fenomenal övning i kroppskontroll och kanon för balanssinnet. Även balansera på en rund gummiboll. Men väldigt lite och mest för att känna att instabilitet är lika med stabilitet om man har kontroll på de fyra benen:-) Även det gick bra.)


Sen testade jag att lägga en kloss under för att få en vippeffekt. Satte henne på slutet och belönade. På vippen vill jag ha ett stopp på toppen av brädan. Hon sprang fram och tillbaka och tyckte det var döskojigt!

fortsättning följer måste jobb!

Av jenny - 22 november 2007 11:10


Oxelösund rapport!
Känns som jag gärna hoppar över hur det var i oxelösund....men en kortis...

Maja var väldigt skottberörd av allt skjutande som jag inte visste skulle existera på tvälingsplatsen, maja var stel och är nu i vila, fick endast köra ett lopp den dagen. Sen satte jag stopp!

Resultatmässigt och hundmässigt en helg att glömma. dock var Jessika hemma i stockholm och det var roligt!
Dessutom är det alltid kul att vara på tävlingar oavsett om man kan tävla tycker jag.


Senaste nytt då:

Mini är kär i tervehanen Yuri!

Mini har rullat sig i bajs TVÅ gånger denna vecka!

Mini kallas numer bajsmini!


Maja har ont och ska inte tävla mässan heller tror jag!

Maja är sötast i världen!

Maja älskar sin lillasyster!


Matte har världens alla bekymmer på sina axlar känns det som (ramlade förra veckan)...
Matte har numera sovmorgon ett par dagar i veckan och det är underbart!

Matte är lyckligast i världen som har jordens raraste flickor!


Nu ska jag jobba vidare. Mycket att göra. Snart är det lucia och julfest på jobbet!  Tjing tjing!

Av jenny - 14 november 2007 17:57


är lättlösta. för idag mår hon bättre.

För idag har hon handlat julpyssel, ätit gott och börjat dagen i skogen.

Och snart är det fredag!





Av jenny - 13 november 2007 11:56


Här var det depp och lite gråt...

Inte vet hon varför. Eller jo. Hon känner att tiden går för fort. Hon hinner inte med. Trivs inte med att inte jobba skift längre. Gillar sitt jobb men inte arbetstiderna. Tar bort för mycket tid från de stunder hon älskar mest i livet- Hennes härliga morgnar i skogen tillsammans med sina bästa vänner. Just nu har dom förbytts till early birdy promenader i en mörk skog...kul! Hon har ju knappt vaknat för fasen och det har knappt majsan heller för den delen. Den enda som skiter i klockan är Mini. Men sen är hon en liten busefjant också så..;-)


VILKA VÄRLDSPROBLEM HÖRRNI!!!

Hon har ett jobb

En bostad

En familj

Kompisar

Hundar

Mat på bordet


Vad är det att Deppa ihop för. Det är MÖRKT ute då blir vem som helst kokko! Igår kom inte ens solen fram...


Bortskämda människa. Ryck upp dig!


Snart är det jul, sen fyller du år, sen är det vår och sen är sommaren här med allt roligt det innebär. Sluta känn efter så mycket- LEV istället!


Ryck upp dig bortskämda människa.


DU ÄR UNIK!



Av jenny - 10 november 2007 16:17

Idag blev det en dag fylld med nya intryck för lilla Mini.

Tanken var att vi skulle miljöträna med lite djur på Hästa gård och så men det blev mer än planerat.....


På vägen till Hästa stötte vi på en annan gård och svängde av men insåg snabbt att det fanns en skottbana där. Samma bana som en på klubben talat om. Jag har ju letat efter skjutbanor. Vill förbereda henne på nyårsafton..

Bra tänkte jag för då kan vi åka hit och gå nån gång i veckan utan Maja eftersom hon är skottberörd.


Vi vände och åkte vidare till Hästa.

Mini fick beskåda sina första får ( i min ägo :-) och dom var inte så spännande tills dom började säga bääääääääää bäääääää....

Bilderna talar för sig själva tror jag...

 



 




 


Intressant...


Väldigt intressant


Hej hå vad intressant det här va...




Första snön!!!



Första kossorna också....

 



Lite lek blev det också...ser ni hur minis öron börjar ställa sig..hihi






 


 

Finns det något vackrare än vyn över en landsbygd med djur.....fick ju inte direkt mindre lust att flytta till norrtälje eller österåker.....

 



Tur i oturen började någon bränna av lite skott. Mini reagerade inte alls men det gjorde Maja (baralite faktiskt) som så fort hon fokuserade bort från situationen - fick leka med sin favvoboll som jag råkade ha i fickan. Sen släppte hon det ganska bra faktiskt. Lillan var så upptagen av oss människor att hon inte märkte majas reaktion. *Toppen*

Bra på sätt och vis för nu vet jag vilket avstånd ljudmässigt hon inte reagerar på. Ska bli spännande att följa denna lilla valp.


Vad gjorde vi sen då..jo vi blev kaffesugna och tog en fika i centrum. Efter ett tag slocknade mini i min famn. Det blev för mycket intryck. Hon sover sött just nu kan man lugnt säga;-)


Något läskigt som hände var att det kom en sjuk (?) man fram till oss och ställde sig nästan i mitt ansikte. Jag bad honom gå när han jag upptäckte att hans intentioner var att kladda på mina raringar. Märkte dock direkt på hans tonfall att här fick man nog stryk om man muckade så jag backade och bad min kompis ringa polisen. Det sa jag på spanska och det förstod han först inte. ... Sen när han förstod att det var polisen hon kallade på sa han att vi inte fick ha hundar inne i centrum. Helt plötsligt bytte han ton och påstod att han visst fick stå var han ville inlusive i mitt ansikte....sen gick han. För första gången på riktigt länge kände jag ett enormt obehag i mitt bröst. Instinkten att försvara mig själv och hundarna om något hände.

Ryser bara jag tänker på det...

Sånahär situationer är jobbiga speciellt när man har en valp plus en vuxen hund som inte drar sig för att säga ifrån när främlingar inkräktar lite väl nära. Kan uppstå mycket knasiga situationer då. Men jag hann sätta för min fot så han kom knappt åt maja som låg på golvet.

Jag höll mig lugn och hundarna märkte nog knappt att han var en fara.

Läbbigt......


Så idag har alltså lillan mött din första ko, sitt första får, sin första snö och sett sitt första centrum. Wow vilken dag.


Snark säger vi bara;-)


Heepårä!


Jenny och trollen


Av jenny - 9 november 2007 23:04

Bilder på Minisnorpen...

 


Premiär på skateboarden...den enda gången svansen är nere är när hon är koncentrerad på nåt. Tack:-) Tog typ 30 sekunder att få dit henne och börja rulla den. Inga problem. Duktig flicka. Man kan t.o.m försöka lura ner henne men den går hon inte på....


Såååå RAR!



Råttan leker med favvospindeln..



Ett ögonblick av fundering...


Lille fjant dricker...det enda som växer på henne är benen och pälsen. Jo ett öra börjar ställa sig lite...


Mina raringar



Vem som är vuxen och mogen ser ni väl säger Maja...



Snorparna springer i korridoren...



Imorn ska jag fota mer:-)

OK jag har visst en del smeknamn på mina sötnosar...!


Av jenny - 9 november 2007 18:04


Minis första veterinär besök i min ägo;-)


Den lilla raringen charmade alla!
Hon tyckte det va lite spännande samtidigt lite smått osäker med alla dofter och så...roligast var när sköterskan kom och skulle ge spruta.
Sköterskan var kanonbra för hon ansträngde sig verkligen för att ge Mini en bra minnesbild för framtiden. Hon kelade med henne och hoppsanvips så var sprutan i nacken och så var det klart! Mini var helt ovetandes eller brydde sig inte. Vad vet vi!?!

Glad liten skit:-)



Så till mina ämnen. Känner ett behov av att skriva av mig....

 Vi börjar med det mest aktuella:


Bidragsfusk och skattesmitande moderater;-)


Jag fick ett brev på jobbet från arbetsmarknadsstyrelsen...
Det handlade om att jag skulle avslöja om en viss person sökt ett visst jobb hos oss. Om uppgifterna stämde...kan man sätta åt nån stackars arbetslös så är det väl värt ett försök?
Jag ringde och sa att jag inte kunde svara på det hundra % säkert för det kunde jag inte. Dessutom är jag less på den hetsjakt som bedrivs på allmänheten. Jag tycker det är helt rätt att media bevakar det som händer i politiken just nu. Ut med det- öppna era garderober och släpp ut alla skelett. Dom borde vara ruttna vid det här laget.


Ett bra exempel på hur fint det slår tillbaka på en (det här nya akassesystemet alltså = jakten på bidragsfuskare) är när jag som alltid alltid haft jobb och försörjt mig och jobbat sen jag var 15, för en gång skulle försökte få akassa en kort period. 1,5 månad gällde det...
Hade betalat fackavgift plus akassa i sin ordning i ÅRATAL!!. Allt var som det skulle. Trodde jag...
Nähäpp jag hade endast arbetat mindre än halvtid det närmsta sammanhängande årsperioden...varför då? hur är det möjligt undrade jag? Jo, för att medan jag studerade (flera terminer och tjänsteledig) jobbade jag alltid under loven. Det tidigare kombinerat med att de gamla reglerna om minst 70 timmar i en sammanhängande period inte gällde längre, ledde till att jag-hederligt hårt arbetande Jenny- endast fick 2500 kr typ.

Hur kul var det?

Hur mycket diskuterade jag med handläggaren?

hur mycket bra svar fick jag om ämnet att det var ny regering?

hur mycket fick jag höra om att man nu skulle sätta dit alla bidragsfuskare? hur mycket hatade jag mig själv för att jag hade jobbat under loven och inte tagit akassa istället?


Var VAR ligger logiken?


Snälla svara mig den som vet...


**************************************************
***************************



Av denna anledning blir jag extra irriterad på dessa skattesmitande moderater( Ja ja sossarna smet dom med men dom har inte makten nu så dom är befriade för tillfället)

Det är inget annat än pinsamt att bedriva häxjakt på sjuka människor och arbetslösa m.a.o de mest utsatta i samhället - och sedan inte ens ha vett att BETALA skatt för att deras svartstädande polska ska få en vettig pension!


Meningen med att sänka skatterna är ju självklart för att dom själva ska slippa betala folk svart. Det kan ju min vänstertå räkna ut i sömnen.


Missförstå mig inte. Jag är inte emot moderaterna i sig. Jag förstår att man kan tänka sig att rösta på moderaterna. Jag förstår att man tycker att jobb leder till utveckling och hållbarhet i ekonomin. Jag är helt med på noterna. Men jag förstår bara inte denna vansinnesmoral.


Att jaga redan utsatta för att välbärgade ska få mer klirr i kassan klingar helt galet med min idéologi.


I min värld betalar jag skatt för att få pension, njuta av systemets service tex sjukvården, och för att andra mindre lyckligt lottade ska få ett drägligt liv i form av bidrag, vård osv osv. Jag betalar gärna för att alkisen på torget på plattan ska få akassa att supa upp och leva rövare med eller mamma Britta som tar ut bidrag när hon vabbar utan att egentligen vabba.

Sjukt?, kanske det. För någonstans mitt mellan fusket och verkligheten finns det ett behov av dessa bidrag. Spänner man åt det åt ena hållet får den som faktiskt behöver denna hjälp stora problem.

Vi har glömt det som är viktigt.
Ett drägligt liv för alla oavsett tillstånd, färg, status och kön. Någon får alltid alltid betala för den andre. Jag bjuder på det.


Det är människor som inte är nöjda med sitt liv som lägger energi på att syna sina medmänniskor. Jorden är en gummisnodd. Drar man åt den lite så spricker den tillslut.

För mig är skattemoderatfusket som att försöka bygga ett hus av sand och förvänta sig att det står kvar efter regnstormen...


Omöjligt.



Okej har du orkat ända hit så får jag önska dig en skön helg!

Nu är det matdags!


Kanske skriver mer senare. Men nu blir det paus. Dom andra ämnena får jag ta en i taget.


Chao!


Jenny som har jordens raraste flickor:-)







Ovido - Quiz & Flashcards