Direktlänk till inlägg 19 december 2007

Whatta day....whatta day! +tillägg!

Av jenny - 19 december 2007 14:55


Det har hänt så mycket att jag inte vet var jag ska börja.

I helgen hade våran klubb hand om agilityn på älvsjömässan och det gick kanon! Min roll var något så originellt som trivselansvarig;-) Om alla trivdes vette sjutton men tävlingen gick bra och vår utländska domare kom hem väl.

Apropå trivsel kan man knappast påstå att jag mått speciellt bra den sista tiden. Oftast kniper jag igen och hoppas det ordnar sig. Men jag känner att jag inte varit mig själv på sistondet. Grinig, sur och ont i kroppen.
Så tyvärr har jag idag sagt upp mig med omedelbar verkan!

Jag har sedan augusti jobbat på ett familjeföretag som är aktiva inom hemtjänsten. Tyvärr har vi inte lika tankar om hur man behandlar personal, ser på vårdtagare med mera att jag idag valde att avsluta min tjänst. Jag vill leva efter helt andra principer. Jag känner mig kränkt när oavsett vad och hur mycket jag gör för företaget -  bara ska vara glad  (eller kåt, glad och tacksam som man säger)för att man faktiskt får betalt och har ett jobb. Jag blir kränkt när man bjuder gamlingarna på fest och medans dom är där  sätter sig "ledningen" och undersåtarna och fikar i köket för man tycker man behöver ladda energi!
Hallå hallå.. då är det dags att fråga sig själv varför man i hela friden arbetar med människor?! Det var det töntigaste jag hört! Energi laddar men EFTER jobbet!
Dessutom brukar jag inte lämna mina gäster i matsalen för att "vila ut" från dom i köket.
Jag fick kritik av min närmste chef för att jag inte tyckte det var en bra idé. Kanske har alla mina år inom hemtjänsten, psykvården, äldrevården, utvecklingsstörda etc etc gjort mig för mjuk? Är jag för vek? Vill jag för väl?

"Gamlingar ska inte skämmas bort! Dom ska inte ha onödigt mycket tid" 
äkta citat, tyvärr, från en av våra största kommuner.
Seriöst, vem fan vill bli gammal när det är såhär?

Jag däremot får energi av många av mina gamlingar- inte alla men dom flesta ger ovärderlig inspiration!
Bland det vackraste som finns är att höra en gammal människa säga- mitt liv har varit underbart!
Bland det bästa är att få höra hur dom gjort;-)
Finns det något underbarare än en nöjd gammal tant som ler åt livet och är 97 år gammal?  Fattar inte folk att dessa gamla människor är en GULDGRUVA för att finna inspiration och nycklar i livet?
Hur mycket kan man inte lära sig om livet av en sån person? bara man är öppen och ödmjuk inför deras sätt att se på saker. Dom har ju levt superlänge mer än mig varje fall!

Är jag den "siste mohikanen" som fortfarande tror på människan? jag ser hopp i det jag gör men man dödar min låga. Jag liksom känner mig som askan...


Men, ett nytt år, nya tag! Och jag är inte den som ger upp. Min mormor är en skalbagge och min mamma en kackerklacka och jag vägrar helt enkelt lägga mig ner och ge upp- det ligger inte i mina gener!

Så idag skaffade jag mig även ett nytt jobb..

;-)


Kom ihåg kära vänner, att när allt känns för jävligt, så finns ALLTID ALLTID plan B!
Vissa säger att all personal är ersättningsbar. Jag säger att alla situationer är ersättningsbara!

Som Pollak skriver

"Jag skapar mig själv - dag för dag"

/Jenny




 
 
Åhza

Åhza

19 december 2007 20:14

Det är folk med din inställning som ska uppmuntras, ju! Jag är skräckslagen för att bli gammal och hjälplös, det känns lika med att hamna på fattighuset...
Stå med mössan i hand och vara tacksam för den hjälp man får, typ!

http://www.blogtown.se/blog.php?id=ahza

 
Anette

Anette

19 december 2007 20:38

Tänk om fler tänkte som du! Jag blir alltid inspirerad att vara lite snällare mot omvärlden när jag läser din blogg!

http://hundar.kottyway.se

 
Helga

Helga

19 december 2007 20:43

go jenny! go jenny! go jenny!
*dansar lite hejja-dans*

http://helgaw.se

 
Liza

Liza

20 december 2007 07:45

Way to go girl! :D

Lita på magkänslan. Den har rätt. Allting annat löser sig på vägen.

kram

http://tottefelixsune.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny - 16 september 2009 14:18

Test test

Av jenny - 16 oktober 2008 12:51

http://www.blogtown.se/blog.php?id=jennysblogg    

Av jenny - 5 oktober 2008 21:33

Vänligen skåda SKODA min egna fina lilla Felicia!     Är såååå glad och jag hoppas vi kommer rulla många många mil tillsammans:-)     Stort Grattis till Sven och med fine Roy som idag blev Svenska mästare i Fårvallning 2008. Härligt!   Nu ska jag so...

Av jenny - 5 oktober 2008 16:15

Sven och roy ligger just nu i ledningen med två hundar kvar att tävla!   Hoppas hoppas!!!!!!!!!!!!!!!!   :-)  ...

Av jenny - 2 oktober 2008 12:39

Eftersom jag bestämde mig igår för att sluta vara sjuk och sluta äta starka smärtstillande så gick jag upp tidigt idag och åkte och tittade på en bil;-)   En Skoda felicia, 1,6-99. Fin motor och den hade varit ett kap om inte något orsakat att dörrar...

Ovido - Quiz & Flashcards