Alla inlägg den 14 februari 2008

Av jenny - 14 februari 2008 13:45


Idag är det alla hjärtans dag så jag passar på att skicka en liten kram till alla som vill ha en! :-)

 


Idag går jag på små rosa moln. Inte för kärlek utan för framsteg med dutteriet.....
Musen har idag för första gången fått testduttat plexi ståendes två på två av från en lutning. Hon köpte det rakt av. Och med den önskvärda skiftningen bakåt. Och då har hon bara fått dutta plexi en gång tidigare.
Det börjar likna ett fint kontaktfält. Halleluja! Tralla la lallalaaa la mina fluffiga små moln....är så glad!
Det är lååång väg kvar men just nu är det bara så roligt att det funkar, och så fort?!. Trodde jag skulle få resultat om nåt år typ.
Ska filma en snutt så jag kan lägga ut det och kanske få hjälp med det som musmammans öga missar.....;-)


Nästa steg blir nu att gå tillbaka och börja med ordentliga störningar vid basicdutteri och emellanåt variera det med enklare övningar där svårigheterna istället ligger i att tex stå på två av och såna färdigheter.
Det var lite knepigt, behövdes lite tekniska färdigheter för att få upp henne och ha henne kvar där samtidigt som jag tog fram plexit och hade belöning redo. Rörigt som attan för jag har svårt att hålla koll på allt..hihi .

Jag tror ju inte riktigt på att succesivt öka svårigheten och då automatiskt vänta på att det ska bli perfekt på en nivå och sedan gå vidare, utan snarare på att blanda nivåerna när hunden väl förstått uppgiften. Då tror jag inte den svårare nivån känns så svår sen längre och då kan man avancera smidigare tror jag. Kanske får hunden en bättre generalisering? För Musen har helt klart snappat att man ska dutta oavsett på vad.


FLuffar vidare på mina små rosa moln. jobba jobba!!!!

/Jenny





Ovido - Quiz & Flashcards