Direktlänk till inlägg 30 november 2007

Kurs för Karin Söderberg

Av jenny - 30 november 2007 18:31


Hej hopp!


Igår var vi åhörare på en endagskurs för Karin Söderberg. Tack Meta- det var guld värt!
Förhandsinfot sa att hon var jättebra och med facit i hand gillade jag henne STARKT! Mycket bra tänk och ERFAREN på BÅDE hundträning och vallträning.

Karin uppfyllde alla mina förväntningar och lite till..
Ägnade lika mycket tid åt alla och hade både bra och dåliga saker att säga. Det gillar jag. Man ska växa lite som person när man går kurs.


Vad tar jag med mig hem (har inte renskrivit mina anteckningar än)

  • Vallning är typ jättekul oavsett att det regnar hela dagen
  • Fått massor med grundträningstips som jag verkligen behövde- nu maler det där inne på saker man kan träna utan får. Torrhandla..hihi
  • Förståelse för kombinationen tävlingslydnad och vallning, vad man kan tänka på. 
  •  Man behöver köpa får snart.Kanske till våren.. Någon som vill dela ansvar med mig?
  • Man behöver inte piska hunden till lydnad för resultat
  • Man lär sig massor av att gå som åhörare...
  • Vikten av att faktiskt träna på det man är dålig på/har sämre naturligt. Ingen hund är perfekt från grunden..
  • instruktören hade en halvsyster till Mini och jag fick lite goda råd ;-)


Lille fjant då? Jo hon var duktig måste jag säga.

Hon smälte in så fint med dom andra hundarna. Duktig på hundspråk och kommer aldrig i konflikt med någon. Metas uppfödning- en 11 månaders hane- agerade i  lekfarbror i flera----timmar efteråt. Härlig hund!
Lillan fick även träffa fåren utanför fållan. Stundtals tände hon och intog vallhundspose men sen sa det oj vad det luktade gott här då och åt lite bajs ;-) Den här gången var dom intressanta när dom rörde sig mest.
 

Någon som vill åka till skinskatteberg *ler


När vi satt och fikade fick hon ibland ligga i min famn och bara slappa. Det fungerade jättebra. Då var det 7-8 hundar till i samma rum..min träning har givit god effekt. För mig är det a och o att en hund som har hög aktivitetsnivå har en väl fungerande av och på. Samt att det är JAG som styr den..Upplever ibland att en del är så rädda för passivitet då det kan förstöra hundens aktivitetsnivå och vilja att arbeta eller liknande?).

För mig är det tvärtom. Den negativa stressen som kan komma om min hund inte vet sin av och på är inte önskvärd. Den kommer förmodligen sällan prestera 100 % när jag vill eftersom den får lite chans att vila hjärnan.
Den är ju alltid på. ÄR lampan tänd hela tiden tar ju den slut tillslut eller hur?! Jag talar om kvalité och kvantitet på aktivitet. En ras som normalt har hög aktivitetsnivå naturligt tror jag man ska grunda med mycket träning med fokus på koncentration (tex vara fokuserad fast man är igång och är på hög aktivitetsnivå/dumstress och klokstress), stabilitet och samarbetsvilja.

Har man en ras som är svårmotiverad eller träg talar vi om andra saker naturligtvis..

Flum flum flum...;-) you know me!


Nu håller jag på dör av hunger så jag skriver mer senare.  



 Kram kram

Jenn 


 
 
Louise

Louise

30 november 2007 19:15

Vill också ha hund:) Men så mycket att göra när de är valp? Kankse blir katt först så jag vet hur det är...

http://louisejk.bloggagratis.se

 
Helga

Helga

1 december 2007 17:15

när jag får min feta lön och flyttar till en fet villa med en fet tomt kan du få låna en lada av mig att ha lite får i. :)

http://helgaw.se

 
Ingen bild

jenny

1 december 2007 22:09

Åh vad schyrre schysst Helg! Får jag låna din feta lada då;-) ?
Jag har "råkat" kontakta kommunen redan om att arrendera mark..hoppsan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av jenny - 16 september 2009 14:18

Test test

Av jenny - 16 oktober 2008 12:51

http://www.blogtown.se/blog.php?id=jennysblogg    

Av jenny - 5 oktober 2008 21:33

Vänligen skåda SKODA min egna fina lilla Felicia!     Är såååå glad och jag hoppas vi kommer rulla många många mil tillsammans:-)     Stort Grattis till Sven och med fine Roy som idag blev Svenska mästare i Fårvallning 2008. Härligt!   Nu ska jag so...

Av jenny - 5 oktober 2008 16:15

Sven och roy ligger just nu i ledningen med två hundar kvar att tävla!   Hoppas hoppas!!!!!!!!!!!!!!!!   :-)  ...

Av jenny - 2 oktober 2008 12:39

Eftersom jag bestämde mig igår för att sluta vara sjuk och sluta äta starka smärtstillande så gick jag upp tidigt idag och åkte och tittade på en bil;-)   En Skoda felicia, 1,6-99. Fin motor och den hade varit ett kap om inte något orsakat att dörrar...

Ovido - Quiz & Flashcards